Първата половина на 2025 г. постави големи предизвикателства пред световната логистика. В условията на ескалиращо търговско напрежение между САЩ и ЕС, повишаващи се цени на горивата заради конфликтите в Близкия изток и нарастваща икономическа несигурност компаниите са принудени да адаптират веригите си за доставки в реално време.
Трансатлантически тарифи: Нова степен на несигурност
От април влязоха в сила взаимни мита между Съединените щати и Европейския съюз, които предизвикаха това, което анализаторите на ING наричат „най-лошия икономически кошмар за Европа“. Тяхното въздействие може да понижи БВП на еврозоната с 0,3 процентни пункта за две години, като най-застрашените отрасли са фармацевтичният, автомобилният и – което е изключително важно – логистичният.
Очаква се Германия, Ирландия и Италия да понесат най-големия удар поради структурите на износа си. Но вълновият ефект видим и в цяла Централна и Източна Европа. Износителите съобщават за по-малко поръчки, забавени доставки и нестабилност на договорите, тъй като трансатлантическото напрежение продължава да влияе на бизнес настроенията на целия континент.
Скоковете в цените на горивата разклащат основите на логистиката
През юни страховете от по-широк конфликт след израелските удари по ирански военни цели доведоха до покачване на цените на дизеловото гориво и суровия петрол съответно с 8% и 7% в рамките на един ден. Тъй като дизеловото гориво остава в основата на товарния транспорт в световен мащаб, скокът в цените оказва допълнителен натиск върху транспортните разходи както в автомобилния, така и в морския и железопътния сектор.
„Всяко геополитическо смущение предизвиква верижна реакция в целия логистичен сектор. Тези смущения често водят до увеличаване на транспортните разходи, промени в стратегиите за маршрутизиране, преразглеждане на договорите и засилване на натиска върху маржовете на печалба“, каза Анджей Иванов-Колаковски, директор за региона на Европа в AsstrA-Associated Traffic Ag.
Недостигът на шофьори засилва напрежението
Наред със сътресенията, свързани с разходите и търговията, логистичният сектор е изправен пред друго постоянно предизвикателство: структурен недостиг на квалифицирани шофьори. Този проблем се усеща в цяла Европа и става още по-належащ по време на летния ваканционен сезон. Липсата на шофьори влияе върху наличността на услуги, точността на доставките и цялостната удовлетвореност на клиентите. В отговор на това все повече компании се обръщат към автоматизацията, складовата роботика и инициативите за брандиране на работодатели, за да привлекат и задържат таланти.
Нов наръчник за веригата за доставки
Събитията от първата половина на 2025 г. подчертават необходимостта от адаптивност. Стратегиите за ниършоринг, алтернативните търговски маршрути, цифровите логистични платформи и местното снабдяване набират скорост. Гъвкавостта, устойчивостта и вътрешноевропейското сътрудничество ще бъдат решаващи за преминаването през втората половина на годината.