Tobias Sopalla
Christian Feddersen
Развоят на събитията в Червено море оказва огромно влияние върху глобалните вериги на доставки. Ситуацията, която ескалира през последните три месеца, води до увеличаване на предизвикателствата и нарушенията на морските маршрути в региона.
С развитието на ситуацията моряците, работещи в Червено море, се оказват изложени на повишен риск. Агресивната политика на движението Хути, особено по отношение на кораби, които се насочват към Израел или са свързани с израелски действия, принуди търговските кораби да се отклоняват около Иглен нос. Това пренасочване удължава с около 10 дни типичното пътуване от Азия до Европа и променя динамиката на пазара на контейнерни превози.
Събитията предизвикаха значителна промяна в динамиката на индустрията, която изисква допълнителен тонаж, за да се отговори на променящите се изисквания. По-специално търговията между Азия и Европа изисква поне два, а в някои случаи и три кораба, за да се поддържа седмичната честота на плаванията около нос Добра надежда.
Въпреки усилията за справяне с тези предизвикателства, безопасното преминаване през Червено море остава трудно постижимо, което кара корабите за превоз на контейнери да използват по-дълги маршрути в обозримо бъдеще. Това удължено пътуване ефективно се справи с кризата в търговията, осигурявайки известна стабилност в една несигурна среда.
„През октомври курсовете от Азия към Европа бяха около 1000 $1000/feu. Сега те се установиха около границата от $4000, което облекчава несигурността в търговията. Макар че това увеличение на логистичните разходи може да засегне по-евтините стоки с по-малки маржове, стоките от по-висок клас са в по-добра позиция да поемат тези допълнителни разходи“, каза Тобиас Сопала, главен оперативен директор „Океанска логистика“ в AsstrA-Associated Traffic AG.
Поради непредсказуемото развитие на ситуацията осигуряването на сигурността на глобалните и морските вериги на доставки се очертава като първостепенна цел.
„В светлината на очакваните смущения във веригата на доставки логистичните компании са призовани да прилагат проактивно стратегии за устойчивост. Тези важни мерки имат за цел да предпазят предприятията от потенциални прекъсвания и да осигурят гладкото функциониране както на глобалните, така и на морските вериги за доставки. Ключовите елементи на тези стратегии са подобряване на видимостта, разнообразяване на каналите за снабдяване и дистрибуция, насърчаване на бързината и гъвкавостта и оперативните процеси и култивиране на сътрудничеството между заинтересованите страни“, добавя Кристиан Федерсен, заместник главен оперативен директор „Океанска логистика“ за снабдяването и товарните превози в AsstrA.
Автор: Анета Ковалчик.