Владислав Лагун
Марк Рисенбрег
Елена Висоцкая
Кризата с COVID-19 принуди логистичната индустрия да направи бързи и решителни промени. Сега, когато светът навлиза в ерата след COVID, е крайно време да се запитаме кои от решенията, въведени по време на кризата, ще продължат да се използват. Мениджърите по логистика в международната транспортна и логистична компания AsstrA-Associated Traffic AG споделят мнението си за това „какво се случи в логистиката“.
„На 5 май Световната здравна организация обяви, че прекратява извънредната ситуация, която обяви за COVID-19 преди повече от три години. Това е добър момент да се замислим как се е променила транспортната индустрия през последните години. Несигурността доведе до сериозни икономически сътресения, като намали БВП с трилиони, наруши търговията и разруши бизнеса. Въпреки това, ако се концентрираме върху логистиката, прекъсването доведе до някои положителни резултати. Една от тях е, че фундаменталното значение на веригата за доставки беше признато и приоритизирано, като необходимостта от инвестиции в технически възможности – като например видимост в реално време и устойчивост – беше ясно осъзната. Освен това COVID-19 принуди участниците във веригата на доставки да развият нова гъвкавост, за да поддържат бизнеса си. Много организации например започнаха процеса на изграждане на усъвършенствани аналитични инструменти, за да извършват динамична рационализация на складовите единици, вместо да използват еднократни електронни таблици, както беше популярно преди. Ограниченията срещу COVID създадоха недостиг на транспортен капацитет – предлагането доминираше над търсенето. Вследствие на всичко това спедиторите трябваше да подкрепят клиентите си с по-креативни решения при такива пазарни сътресения“, казва Владислав Лагун, главен търговски директор в AsstrA.
Съществуват възможности за значителни промени благодарение на технологии като устройствата за интернет на нещата (IoT) или сензорите, които предоставят ценни данни за местоположението на стоките във веригата за доставки и за тяхното състояние. Такива продукти могат да включват замразени храни или лекарства, за които наблюдението на температурата може да е от решаващо значение. Платформите за контролни кули, базирани на облак, като портала на доставчиците на AsstrA, също придобиха популярност като решения за наблюдение и обмен на информация между доставчиците и други участници във веригата за доставки.
„Пандемията промени някои неща в мисленето ни. Първо, започнахме да разбираме колко е важно да поддържаме връзка с клиента, второ, колко е важно да сведем до минимум човешкия фактор в процеса на доставка – затова започнахме да предлагаме мултимодални услуги на базата на железопътна доставка, и не на последно място, не трябва да се съсредоточаваме върху един вариант на доставка – трябва да продължим да се развиваме“, добавя Марк Рисенбрег, мениджър „Интегрирани решения“.
През последните три години пазарът се сблъска с много трудности: увеличаването на транспортните такси направи вноса на стоки от Китай неизгоден; намаляващото търсене и ограниченията срещу COVID създадоха проблеми за стабилния производствен цикъл и търговията.
„Ситуацията с океанския транспорт в световен мащаб показва, че намаляването на търсенето на товарни превози продължава да оказва натиск за намаляване на ставките за океански товарни превози. Ставките за морските товарни превози се повишиха значително през периода на COVID-19 като достигнаха 12-годишен връх на фона на нарастващото глобално търсене и забавянията във веригата за доставки. Така през есента на 2021 г. максималната стойност на Глобалния индекс за контейнерни превози на Freightos достигна 10-11 хил. долара за 40-футов контейнер, като се увеличи повече от 7 пъти спрямо нивото си от началото на 2020 г. След като достигнаха исторически върхове по време на глобалната пандемия, от лятото на 2022 г. насам цените на океанските товарни превози намаляха. Глобалният индекс за контейнерни превози през май 2023 г. е спаднал с повече от 80% през последната година. Така, в момента Глобалния индекс за контейнерни превози на Freightos Baltic показва, че пазарът е на нивото от началото на 2020 г.: средната стойност на индекса е 1400-1500 долара за 40-футов контейнер“, подчертава Елена Висоцкая, маркетинг анализатор в AsstrA.
COVID-19 ускори вече съществуващи проблеми във веригата за доставки и изведе на преден план значението на видимостта, устойчивостта и цифровизацията. В миналото намаляването на разходите можеше да бъде постигнато чрез икономични операции, по-дълги срокове за изпълнение и евтина работна ръка. Сега гъвкавостта, видимостта, автоматизацията и висококвалифицираните хора ще бъдат ключът към по-доброто вземане на решения и високите постижения в интегрираните работни процеси на веригата за доставки.
Автор: Анета Ковальчик.