
Рамиля Ахметова
Транскаспийският международен транспортен маршрут (TITR) или Средният коридор минава през Китай, Казахстан, Каспийско море, Азербайджан и Грузия. Всяка година по този маршрут се превозват до 10 милиона тона товари, включително 200 хиляди контейнера, предназначени за Европа. Този обем е забележителен, като се има предвид наличната инфраструктура по маршрута.
Транскаспийският международен транспортен маршрут е създаден през 1996 г. с цел да се ускори транспортът между страните около Каспийско море и Китай.
Непосредствено след стартирането на транспортния коридор се появиха редица проблеми, свързани с остарелите пътища и железопътни линии, както и с липсата на превозни средства и техническо оборудване за трансбордиране на граничните пунктове, които в крайна сметка доведоха до нисък капацитет на трафика. С течение на времето обаче страните от региона обърнаха повече внимание на развитието и подобряването на инфраструктурата, както и на изграждането на допълнителни транспортни маршрути.
Днес Транскаспийският международен транспортен коридор е един от ключовите маршрути, използвани в рамките на инициативата „Един пояс, един път“. Той има важна роля в икономическото развитие на Китай и представлява голям дял от товарния трафик в региона. Каспийските държави работят усилено за подобряване на инфраструктурата, изграждане на хъбове и зони за свободна търговия и създаване на „пристанища на бъдещето“ за привличане на китайски транзит.
Благоприятното географско положение на Казахстан по отношение на TITR дава сериозни основания за по-нататъшно инвестиране в транспортния коридор на региона. На ниво казахстанско правителство е определен приоритет за привличане на инвестиции в развитието на Транскаспийския международен транспортен коридор. Това ще има положително икономическо въздействие върху страните от Централна Азия.
Трябва да се обърне внимание на редица настоящи „тесни места“ по този маршрут, за да се подобри времето за доставка. За страните от TITR подобряването на инфраструктурните възможности е основен приоритет и ще помогне да се осигури ефективна, висококачествена и добре координирана работа по време на целия логистичен процес.
„AsstrA-Associated Traffic AG счита този маршрут за стратегически важен за предоставянето на ефективни логистични решения на клиенти от Турция, Европа, Китай и Казахстан. Понастоящем алтернатива на автомобилния транспорт от Турция до Казахстан е железопътният транспорт. Времето за доставка е по-дълго, но цените са доста изгодни. В случай на тежки товари или при планиране на доставката 3-4 месеца предварително, има изгодна възможност да се доставят товари от Турция, Грузия или Азербайджан до Казахстан с 1,5 или дори 2 пъти по-ниски разходи.
Имаме добри работни взаимоотношения с ключови доставчици на услуги на TITR и продължаваме да постигаме по-изгодни условия за нашите клиенти с течение на времето. С оглед на настоящите международни ограничения и санкции Транскаспийският международен транспортен коридор е чудесно решение както за изпращачите, така и за получателите“, казва Рамиля Ахметова, мениджър на клона на AsstrA-Associated Traffic AG в Казахстан.
Автор: Малика Арзуева.