Автомобилният пазар бавно се възстановява от последиците на кризата с Covid-19, но производителите на автомобили все още се борят с нерегулираните вериги за доставки. Недостигът на полупроводници и рязкото повишаване на цените на горивата доведоха до висока инфлация и този процес все още не е приключил. През новата година бързо развиващата се индустрия ще бъде изправена пред широк спектър от предизвикателства, включително пълното премахване на емисиите на CO2, което е планирано за 2035 г.
Състоянието на автомобилната индустрия в Европа
През 2021 г. броят на електрическите превозни средства се удвои и достигна почти 10%. Създаването на гъста мрежа от инфраструктура за зареждане и осигуряването на достъп до необходимите суровини са от решаващо значение за успешното постигане на европейските цели в областта на климата. През последните 15 години емисиите на CO2 от производството на автомобили са намалели наполовина, а потреблението на енергия – с една четвърт.
Като цяло участниците в автомобилната индустрия са ангажирани с осигуряването на сигурен и интелигентен транспорт. ЕС укрепва водещата си позиция в областта на пътната безопасност, а броят на смъртните случаи намалява с повече от 17% годишно. Освен това Европейската асоциация на производителите на автомобили (на френски: Association des Constructeurs Européens d'Automobiles или ACEA) полага всички усилия за осъществяване на визията Vision Zero „Нулева смъртност“ (Vision Zero) – цел за намаляване на броя на жертвите на пътнотранспортни произшествия почти до нула до 2050 г. – и съответно призовава автомобилите да бъдат оборудвани с усъвършенствани системи за подпомагане на водача.
За съжаление средната възраст на леките автомобили (12 години), камионите (14 години), микробусите (12 години) и автобусите (13 години) по европейските пътища нараства. Ето защо цената на новите електрически превозни средства трябва да бъде достъпна за европейските граждани. Поради нарушения във веригата за доставки производството на автомобили е намаляло с 8% през 2021 г., което води до спад в продажбите на автомобили.
Автопарк от камиони
Данните за 2020 г., събрани от ACEA, показват, че в 27 страни от ЕС (без Обединеното кралство) са регистрирани с 1,2% повече превозни средства, отколкото през 2019 г. В края на 2020 г. страните от ЕС, страните от зоната за свободна търговия на ЕАСТ и някои други региони отбелязват увеличение на броя на леките автомобили с 1,6%, микробусите с 2,9% и камионите с 2,1%. От друга страна, регистрациите на автобуси са намалели с 1,3%. Общият брой на регистрираните автомобили в региона е 405,3 милиона.
През 2019 г. най-големият автопарк от камиони е в САЩ - 58,4 милиона. В ЕС са регистрирани 39,3 милиона камиона, в Китай – 25,7 милиона, в Япония – 14,3 милиона, а в Мексико – 10,4 милиона. Гърция има най-стария автопарк от камиони (средна възраст 21,4 години), а Австрия – най-младия (средна възраст 7 години).
Основата на европейската икономика
Независимо от кризата с полупроводниците, достъпа до резервни части и високите цени на енергията, БВП на ЕС нарасна с 5,3% през 2021 г. и 3,6% през 2022 г. Въпреки че руската инвазия в Украйна доведе до повишена инфлация, Европейската комисия прогнозира допълнителен растеж от 2,8% през 2023 г.
Автомобилната индустрия е в основата на европейската икономика. През 2021 г. в Европа и Централна Азия са работили 301 завода за окончателно сглобяване и производство на двигатели. Към 2017 г. в 17 страни от ЕС функционират 226 завода, 134 от които произвеждат леки автомобили.
В Европа има 41 завода за производство на пътнически търговски превозни средства, 52 завода за производство на камиони и 66 завода за производство на автобуси. Има и 72 завода за производство на двигатели и 18 за батерии.
Според ACEA камионите с тегло до 3,5 тона идват основно от заводи в Испания, Франция и Германия. Германия е лидер в производството на камиони с брутно тегло над 16 тона, а Нидерландия и Франция допълват челната тройка.
Край на автомобилите с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.
През последните 30 години електрическите превозни средства са най-важният приоритет в автомобилния сектор. Министрите на околната среда на ЕС одобриха забрана за продажба и регистрация на автомобили с двигатели с вътрешно горене, която влиза в сила през 2035 г. Това означава, че ще могат да се регистрират само автомобили, задвижвани с батерии или водород. Превозните средства, оборудвани с двигатели с вътрешно горене и хибридни технологии, могат да се използват до края на експлоатационния им срок. Политиците от ЕС прогнозират, че до 2030 г. броят на публично достъпните станции за зареждане ще се увеличи 15 пъти.
Логистика за автомобилната промишленост
През 2022 г. трите най-популярни вътрешноевропейски маршрута включват Чехия-Германия, Германия-Франция и Германия-Полша, като най-много се превозват резервни части и аксесоари за автомобили, превозни средства за пътнически транспорт и гуми.
„Що се отнася до транспортирането на различни видове стоки на автомобилната индустрия в Европа, през миналата година доставките бяха извършвани най-често в рамките на Германия, от Румъния до България и от Германия до Чешката република, по който маршрут оборотът на AsstrA се увеличи със 135% в сравнение с 2021 г. Автомобилната индустрия се развива динамично, особено в контекста на електрическата мобилност. Поради постепенното изоставяне на автомобилите с двигатели с вътрешно горене доставчиците на логистични услуги със сигурност ще бъдат принудени да осигурят безопасното транспортиране на батерии, които са класифицирани като опасни стоки“, обобщава Дорота Качоровска-Лада, глобален мениджър ключови клиенти в AsstrA Automobile & Mobility Industry Logistics.
Автор: Камила Рынкевич.