
Виталий Еременко
В цял свят недостигът на шофьори достигна критични нива и застрашава функционалната стабилност на веригите за доставки и на икономиката, която вече пострада от пандемия, нахлуването на Русия в Украйна и растящите темпове на инфлация.
Според доклад от 2021 г. на Международния съюз за автомобилен транспорт (IRU) има над 2,6 милиона свободни работни места за шофьори на камиони в Европа, САЩ, Мексико, Аржентина, Централна и Югоизточна Азия. Най-висок процент налични работни места има в Евразия - 18%, и в Турция - 15,4%. В европейските страни има недостиг на 425 000 транспортни оператори, като до края на 2023 г. тази цифра ще се увеличи с 14%.
В периода 2020-2021 г. броят на свободните работни места за шофьори в Европа се е увеличил с 42%. Имаше недостиг на 100 000 превозвачи в Обединеното кралство, 80 000 в Полша и Германия и 71 000 в Румъния. В Мексико броят на свободните работни места се е увеличил с 30%, а в Китай - с рекордните 140%.
Горните статистически данни показват, че привлекателността на работата като шофьор намалява, докато търсенето на транспортни услуги остава високо. Това се дължи на следните фактори:
Липса на млади работници
До 2026 г. броят на свободните работни места за шофьори на камиони в Европа ще нарасне до 60% поради пенсионирането на шофьорите на камиони и липсата на по-младо поколение в тази професия. Шофьорите на възраст под 25 години съставляват 6-7% от сектора на тежкотоварните превозни средства в много региони, а шофьорите на възраст над 55 години са пет пъти повече, с изключение на Китай и Мексико. В САЩ и европейските страни по-възрастните оператори съставляват една трета от общия брой професионалисти. Най-високата средна възраст е в Европа - 47 години.
Жени шофьори
Въпреки нарастващата безработица сред жените в някои региони, жените все още съставляват малък процент от шофьорите на камиони. Испания е начело в Европа по безработица сред жените - 14%, като само 2% от шофьорите на камиони в страната са жени. В Европа, Мексико, Аржентина, някои страни от ОНД, Азия и Украйна жените съставляват 3% от шофьорите. Ситуацията изглежда малко по-добра в САЩ с 8% и 5% в Китай.
Тежки условия на труд
Недостигът на работна ръка в транспортния сектор е свързан и с тежките условия на труд. Младите хора са обезкуражени от липсата на безопасни паркинги за преспиване, дългото чакане за товарене и разтоварване и недостъпните тоалетни за шофьорите на пунктовете за товарене и разтоварване. Освен това международният транспорт е свързан с дълъг престой далеч от дома. Чакането на опашка на граничен пункт на Европейския съюз може да отнеме часове, дни или дори седмици. Понякога на шофьорите се налага и ръчно да разтоварват/натоварват тежки товари.
Минимална възраст за шофиране и цена на шофьорската книжка
Минималната възраст за професионални шофьори в някои страни от ЕС все още е 21 години, което е проблем за напускащите училище. IRU настоява възрастта да бъде намалена на 18 години, а обучението да започва на 17 години. Разходите за шофьорска книжка и обучение също намаляват привлекателността на професията. Във Франция например свидетелството за управление на камион струва 5300 евро, което е три пъти повече от средната месечна минимална заплата.
„Транспортните и логистичните компании се сблъскват с трудности при намирането на превозвачи. Полските компании често работят с чуждестранни шофьори, което води до неудобства поради езиковата бариера. В нашата компания отчитаме особеностите на пазара, адаптираме се към изискванията и обръщаме внимание на чуждоезиковите умения, за да бъдем по-близо както до клиентите, така и до превозвачите. Нашето разбиране на местните пазари подобрява координацията на транспортните процеси“, заключава Виталий Еременко, заместник-директор на отдел „Операции и автомобилен транспорт“ в AsstrA Group в Полша.
Автор: Камила Рынкевич.