Тобиас Сопала
Ксения Терешкина
Индексите на спот курсовете варират, но като цяло показват, че пазарът на контейнерни превози в САЩ отново бележи тенденция към спад.
Развитите страни продължават да се борят с последиците от галопиращата инфлация и рецесията, което влошава перспективите в Азия. Търсенето на контейнери продължава да намалява и обемите се връщат към нивата преди Covid.
Рентабилността на морския транспорт достигна безпрецедентно високи нива през 2022 г., главно благодарение на изключително високите средни разценки за навло. Оперативните смущения и смущенията във веригата за доставки, които повлияха на пазара през по-голямата част от 2021 г., постепенно намаляха през 2022 г., тъй като задръстванията и ограниченията, свързани с Covid, отслабнаха. Съответно надеждността на графика също се подобри през втората половина на годината.
През 2023 г. се очаква търсенето на потребителски стоки да намалее. Геополитическата несигурност ще остане висока и се очаква някои дългогодишни търговски отношения да бъдат преконфигурирани. Резултатът от това ще бъде началото на фундаментално пренастройване на веригите за доставки, при което те все повече ще се определят от политическия избор. Очаква се глобалното търсене на контейнери да намалее през 2023 г. Очаква се глобалният пазар на океански контейнери да нарасне слабо, ако изобщо нарасне, с темп между -2,5 % и +0,5 %.
След неспокойната 2022 г., 2023 г. може да се окаже още по-трудна за световната търговия със стоки. Има отслабващо потребителско търсене, повтарящо се свръхпредлагане, продължаваща енергийна криза и инфлацията, като всичко това е на фона на продължаващата инвазия в Украйна и неотдавнашното силно земетресение в Турция, което разтърси световните вериги за доставки. Световната икономика усеща последиците от това. Намаляването на търсенето доведе до понижаване на спот курсовете по основните търговски пътища, което сложи край на един изключителен двугодишен период за контейнерните превози.
„Тъй като пазарът на контейнерни превози имаше сравнително спокоен пик на вносния сезон, съществуваха очаквания, че тарифите за вносни товари в Северна Америка ще продължат низходящата корекция, но ще се стабилизират през новата година. Вече сме на два месеца от началото на 2023 г. и всички се чудим къде е дъното. Въпреки че правителствата по света се опитват да подкрепят търсенето с големи пакети от фискални стимули, значителната несигурност, свързана с повишаването на сметките за енергия в Европа, затягането на условията за кредитиране в САЩ и забавените условия на растеж в Китай не очертават положителна картина. Потребителите също са изправени пред икономическа несигурност, а силният щатски долар оскъпява вноса на стоки в Китай“, казва Тобиас Сопала, главен оперативен директор „Океанска логистика“ в AsstrA-Associated Traffic AG.
„През последните три години пазарът се сблъска с много трудности: увеличаването на транспортните такси направи вноса на стоки от Китай неизгоден; намаляващото търсене и Covid ограниченията създадоха проблеми със стабилния производствен цикъл и търговията. Сега, след като Китай отново отвори врати в края на 2022 г., веригите за доставки пак започват да се възстановяват, но все още има недостиг на работна ръка и поръчки от клиентите. Всичко доведе до спад на тарифите за морски транспорт до времената преди Covid: като пример, тарифите за TL CN-US са спаднали от ~10 хил. щатски долара до ~2 хил. щатски долара средно за 40-футов контейнер. Това означава по-ниски печалби за нас като спедитор, но в същото време шанс за пазара да излезе от този порочен кръг“, казва Ксения Терешкина, ръководител на проекта AsstrA Business Accelerator.
Автор: Анета Ковальчик.