Владислав Лагун
Марина Сироежкина
Автоматизацията на процесите и използването на роботи отдавна са стандарт в промишлените предприятия. Благодарение на цифровото делегиране на рутинни задачи работниците в заводите и фабриките са освободени от ненужни натоварвания, а човешките ресурси като цяло се насочват към по-важни задачи, които изискват креативност. След няколко десетилетия активна употреба автоматизацията придоби популярност в бизнес средата.
В тази статия Владислав Лагун, главен търговски директор в AsstrA-Associated Traffic AG, и Марина Сироежкина, директор на отдела за информационни технологии на AsstrA, ще споделят как компаниите увеличават производителността и подобряват работните процеси чрез автоматизация и роботи.
Смятам, че в международния бизнес в наши дни се наблюдава тенденция компаниите да разговарят помежду си от машина до машина и да обменят много данни. Традиционно хората са се справяли с този вид комуникация.
Сега логистиката е силно интернационализирана индустрия, която ще остане това, което наричаме „бизнес с хора“. Тук средата се променя толкова бързо, че машината просто не може да замени човека. Има прекалено много сложни фактори и процеси. Само човешкият мозък е способен ефективно да обработва всички тези неща наведнъж.
Това е основната причина, поради която AsstrA Group взе стратегическо решение да продължи да мисли за себе си като за „бизнес с хора“. Нашите съобщения дори включват „Логистика с човешко отношение“, за да подчертаят личното внимание, което обръщаме на клиентите и което се забелязва от тях.
Днес обществото може да се възползва от цифровата инфраструктура по много начини. Екипът на AsstrA вярва, че подходът „Логистика с човешко отношение“ може да бъде допълнен с цифрови решения, за да се осигури на клиентите добавена стойност. Сега този принцип е отразен в няколко цифрови инициативи на AsstrA.
Нека поговорим за EDI
Електронният обмен на данни (Electronic Data Interchange – EDI) е обмен на бизнес документи между компютри в стандартен електронен формат между бизнес партньори.
През 2022 г. AsstrA изпълни 8200 EDI поръчки, което е с 5% повече, отколкото през 2021 г.
Основните предимства на EDI са:
Първо, по-малко ръчни грешки. Такива грешки може да не са често срещани, но могат да възникнат, когато участват хора – особено при повтаряща се информация, с която работят много различни хора.
Второ, по-малкото време за комуникация с партньорите по веригата за доставки означава повече време за взаимодействие с клиентите. Професионалистите могат да работят по-ефективно и да посветят времето си на дейности с по-висока стойност, отколкото да проследяват дребни детайли, с които компютърът се справя по-добре.
Трето, EDI решенията създават данни за веригата на доставки, които могат да бъдат анализирани, за да се идентифицират потенциални подобрения на процесите или спестяване на разходи. Ако големи информационни масиви са днешното злато, както се казва, то системите EDI са златни мини.
Анализът е тенденция, а машинното обучение е водещо
AsstrA използва инструменти и техники за изкуствен интелект и машинни настройки при работа с някои структурирани комуникации. Клиентите се възползват от предимството на по-бързата обработка от страна на AsstrA. Когато получим поръчка за транспорт по имейл от даден клиент, можем да трансформираме информацията от имейла във вече попълнен или почти попълнен формуляр за поръчка за транспорт в нашата система за управление на транспорта, вместо да изпълняваме същата задача ръчно.
За превозвачите AsstrA също използва елементи от технологията за машинно обучение, за да обработва систематично фактурите. Това позволява да се съкрати времето за обработка на фактурите и в крайна сметка спомага за по-бързо плащане на транспортни услуги. Превозвачите получават компенсация за предоставените услуги по-бързо, тъй като AsstrA няма никакви забавяния, свързани с получаването на фактури, изпращането им между офисите и въвеждането им в системите.
Какво представлява RPA?
Роботизираната автоматизация на процесите (Robotic process automatization – RPA) е оптимизация на бизнес процеси с помощта на роботизирана автоматизация. RPA се използва в случаите, когато е невъзможно да се приложи пълна автоматизация.
Роботът е скрипт, който е програмиран да изпълнява определен набор от задачи. В същото време действията на робота напълно заместват тези на човек, който иначе би вършил работата.
В AsstrA-Associated Traffic AG спедиторите са основните вътрешни клиенти на ИТ екипа, когато става въпрос за внедряване на RPA. Роботизираната автоматизация на процесите е въведена в оперативния отдел чрез прехвърляне на данни между различни системи.
През 2022 г. алгоритъмът на RPA прочита 2000 входящи имейла – с 1% повече, отколкото през 2021 г.
Ползи за партньорите: Портал на превозвачите
От вътрешните цифрови решения нека преминем към Carriers Portal (Портал на превозвачите) – също толкова важно уеб базирано приложение, използвано от екипа на AsstrA за взаимодействие с превозвачите.
75 от най-лоялните превозвачи на AsstrA използват редовно приложението. Имаме информационни табла за товарите, които наричаме „свободен товар“, или пратки, които нямат предварително определени превозвачи. Всички наши одобрени превозвачи могат да прегледат и приемат всички, които желаят да вземат. Изписваме средно по 160 товара на седмица.
Това е чудесен източник на допълнителен бизнес за превозвачите. Всекидневното посещаване на информационното табло за товарите на AsstrA може да им създаде допълнителен доход.
Допълнително предимство на системата за участващите превозвачи е, че те могат да видят цялата необходима информация за работата с AsstrA на едно място: договори, договорени тарифи, споразумение за капацитет и др. Потенциалните превозвачи също могат да използват портала, за да станат одобрени превозвачи.
Ако превозвачът свърже телематичната си система, използвана в камионите му, местоположението на тези камиони може да се проследява в системата. Тези данни за местоположението могат да бъдат споделени с клиентите, така че това е печелившо за всички страни. Клиентът винаги има видимост за своя товар в транзит, актуализации за това дали се движи по график и планирано време за товарене. Чрез EDI връзката цялата тази информация може да бъде достъпна онлайн или да се прехвърли директно в собствената система на компанията, без да са необходими допълнителни влизания, за да се осигури добра видимост на цялата верига за доставки.
В случай, че камионът не е оборудван с GPS маяци, има друго решение – мобилното приложение AsstrA Track&Trace, което може да бъде инсталирано на телефона на шофьора и ще предаде местоположението на клиента по време на поръчката.
Автор: Анастасия Оношко.