
Марк Рисенберг
След инвазията на Русия в Украйна участниците във веригата за доставки в страната са принудени да се приспособят към новите реалности. За някои видове товари транзитните потоци могат да бъдат пренасочени към недостъпни райони, а за други схемите за доставка трябва да бъдат напълно преразгледани.
Най-силно нарушените и най-значимите в световен мащаб товарни потоци остават тези на украинското зърно. Поради блокадата на пристанището на Одеса вече не е безопасно да се разчита на мултимодални схеми за доставка с превоз със зърновоз до черноморското крайбрежие на Украйна и след това повторно натоварване на морски кораби.
Представители на редица държави, асоциации и неправителствени организации работят заедно от много месеци, за да намерят международно решение на този проблем.
В края на 2022 г. украинските власти стартират инициативата „Зърно от Украйна“ (Grain from Ukraine)- хуманитарна инициатива за осигуряване на храна. С подкрепата на правителствени агенции, неправителствени организации и частни предприятия украинското зърно ще бъде доставено в африканските страни, чиито жители имат голяма нужда от пшеница. За търговските купувачи от други части на света се обмислят алтернативни транспортни схеми.
„AsstrA-Associated Traffic AG следи отблизо ситуацията в Украйна. От първия ден на инвазията нашият екип от специалисти усърдно преконфигурира на търговските пътища, за да гарантира, че стоките на нашите клиенти ще бъдат доставени. Нашият цялостен логистичен инструментариум включва решение за алтернативни схеми за доставка на зърно", казва Марк Рисенберг, мениджър „Интегрирани решения“ в AsstrA. „Мултимодалният транспорт със зърновози от Украйна и по-нататъшното трансбордиране на кораби в балтийските пристанища остава най-добрият подход.“
В допълнение към доставките със специализиран транспорт са възможни мултимодални схеми през пристанище Варна в България и - в зависимост от пригодността за дадена търговска линия - през морските пристанища Истанбул, Ротердам или Копер с повторно натоварване на терминал за насипни товари в Полша.
За търговците екипът на AsstrA разработи схема за доставка на товари, като използва собствения склад на компанията в Блоние, Полша.
„Всеки от предлаганите от нас варианти за транспорт има както предимства, така и нюанси, които е важно да се вземат предвид при планирането на превозите. Прилагаме индивидуален подход, за да отговорим на уникалните изисквания, свързани с всяка заявка на клиента“, обобщава Марк Рисенберг.
Автор: Анастасия Оношко.