През последните месеци участниците във веригата за доставки трябваше да се справят с широк спектър от правни, екологични, политически и социални проблеми. Аналитичният отдел на AsstrA споделя кои от тези проблеми са оказали своето ключово въздействие върху логистичния пазар през втората половина на 2022 г.
Повишаване на транспортните тарифи
Всяка година пикът на логистичната активност е през четвъртото тримесечие. През това време броят на транспортните поръчки и цените за тяхното изпълнение се увеличават. През 2022 г. нарастващите разходи за гориво, недостигът на шофьори и нахлуването на Русия в Украйна допълнително допринесоха за увеличенията на тарифите. В натоварения сезон преди почивките предлагането на транспортни услуги също намалява. През 2022 г. обаче TIMOCOM наблюдава обратната тенденция, с намалено европейско производство, водещо до по-голям наличен капацитет и по-малко затруднения.
През второто тримесечие на 2022 г. средните тарифи за превоз на товари се увеличиха с повече от 45% в сравнение с първото тримесечие и останаха на същото ниво през третото тримесечие. Както беше предвидено, през четвъртото тримесечие имаше 3% увеличение спрямо второто тримесечие.
През третото тримесечие на 2022 г. процентите на договаряне достигнаха 129,7 индексни пункта, което представлява увеличение с 5,4 пункта спрямо предходното тримесечие и увеличение с 19,6 пункта спрямо предходната година. Спот курсовете бяха 142,6 пункта, което представлява увеличение с 6,0 пункта спрямо предходното тримесечие и с 26,4 пункта спрямо предходната година.
Намаляването на търговията и производството в началото на 2023 г. може да доведе до леко намаляване на транспортните тарифи. Това намаление обаче може да бъде компенсирано от промени в цените на горивата, дължащи се на удължаването на ембаргото на ЕС върху вноса на петролни продукти от Русия. Забраната влиза в сила от 5 февруари 2023 г. Също така е трудно да се предвиди колко ще се увеличи инфлацията.
Икономически спад в Европа
През септември производственият сектор претърпя икономически спад с допълнително намаляване на търсенето и засилен ценови натиск. Индексът на мениджърите по поръчките в промишлеността (PMI) на S&P Global за еврозоната спадна до 48,4 от 49,6 през август, което показва намаляване на производството в еврозоната.
В края на третото тримесечие двете най-големи икономики в ЕС - Франция и Германия, отбелязаха рязко влошаване на производствения капацитет. PMI индексите на страните бяха на най-ниските нива от началото на кризата с Covid-19 през първата половина на 2020 г.
Броят на новите поръчки също намаля през септември. Трудностите във веригата на доставките нарушиха производствените процеси, а незавършеното производство намаля поради по-ниското търсене в световен мащаб. Високите разходи за електроенергия доведоха до периодични прекъсвания в производствения сектор.
През ноември PMI индексът се повиши до 47,8 спрямо 47,3 през октомври, което беше най-ниското ниво от 23 месеца след четири последователни месеца на спад на производството, което според PMI показва по-голяма вероятност еврозоната да изпадне в рецесия. Освен това енергийната криза в Европа, която влияе особено силно на производствения сектор, задълбочава икономическия спад.
През четвъртото тримесечие повишаването на цените на енергията се отрази върху тежестта на разходите на предприятията. Европейските компании намалиха или напълно спряха производството си, например в стъкларската промишленост във Франция, стоманодобивната промишленост в Испания и сектора на изкуствените торове в Полша. Заплахата от корпоративна несъстоятелност нараства.
Според Барометъра за търговията с услуги на Световната търговска организация от 22 декември 2022 г. търговията с услуги е намаляла през четвъртото тримесечие и вероятно ще остане слаба в началото на 2023 г. Индексът на барометъра за октомври спадна до 98,3 пункта, което е малко под базовото ниво от 100 пункта и значително по-ниско от предишното му ниво от 105,5 пункта при последното му публикуване през юни. Финансовите услуги (с индекс 107,8) бяха най-устойчиви на забавянето на световната икономика. Над низходящия тренд бяха индексите на пътническия въздушен транспорт (105,2) и на информационните и комуникационни услуги (103,2). Най-голямо понижение беше отчетено при строителните услуги, контейнерния транспорт и PMI с индекси съответно 92,9, 92,8 и 91,1.
Търговският оборот между ЕС, Украйна и ОНД намалява
През третото тримесечие на 2022 г. обемът на автомобилния транспорт на стоки от Европейския съюз към ОНД беше с 1% по-нисък в сравнение с второто тримесечие и с 16% по-нисък в сравнение с 2021 г. Износът на стоки от ЕС за Русия намаля с 26% на тримесечна база. За разлика от тях износът за Беларус се увеличи с 3% на тримесечна база, а износът за Украйна - с 21%. Стоковият поток от Европа към Казахстан намаля с 8 %, а към Узбекистан - с 4 %.
Вносът на стоки от страните от ОНД за Европа намаля с 1% на тримесечна база и с 38% на годишна база. На тримесечна база вносът от Русия намаля с 65%, от Беларус - със 71%, от Украйна - с 26%, от Казахстан - с 63%, докато вносът от Узбекистан се увеличи с 31%.
Намаляването на търговията между ЕС и Русия и Беларус освободи капацитет по тези маршрути, който може да се използва за повече превози до Узбекистан, Казахстан и Украйна.
Инфлацията продължава да е висока
Постоянно високата инфлация оказва натиск върху транспортните разходи. През ноември 2022 г. годишният процент на инфлацията в еврозоната беше 10,1% спрямо 10,6% през октомври. Година по-рано този показател беше 4,9%. Темпът на инфлацията леко се забави през последните месеци на 2022 г., но остава на най-високите си нива от 10 години насам.
Най-високите годишни проценти са регистрирани в Унгария (23,1 %), Латвия (21,7 %), Естония и Литва (по 21,4 %), Чешката република (17,2 %) и Полша (16,1 %).
През ноември в еврозоната се повишиха цените на енергията (+34,9 % спрямо +41,5 % през октомври), храните, алкохола и тютюневите изделия (+13,6 % спрямо +13,1 % през октомври), неенергийните промишлени стоки (+6,1 %, колкото и през предходния месец) и услугите (+4,2 % спрямо +4,3 % през октомври).
Повишаване на цените на дизеловото гориво
Според Френския национален пътен комитет (CNR) средната цена на дизеловото гориво в Европа е била 1,94 евро за литър през четвъртото тримесечие на 2022 г. Цените са останали същите в сравнение с третото тримесечие на 2022 г., но са се повишили с 60% в сравнение с четвъртото тримесечие на 2021 г.
На 3 декември Съветът на ЕС определи максималната цена на руския петрол на 60 долара за барел. Ограничението влезе в сила на 5 декември заедно с ембаргото върху доставките на руски петрол за страните от ЕС.
Механизмът за ограничаване на цените ще се преразглежда на всеки два месеца, считано от средата на януари 2023 г. Лимитът ще бъде определен на поне 5% под средната пазарна цена на руския петрол и петролни продукти. Подобна забрана е наложена от страните от Г-7 (Великобритания, Германия, Италия, Канада, Франция, Япония и САЩ) и Австралия.
Настоящите условия на петролния пазар вероятно ще доведат до увеличение на цените на горивата, оето ще започне от второто тримесечие на 2023 г. Увеличението обаче може да настъпи през първото тримесечие на 2023 г. и да доведе до повишаване на транспортните разходи.
Драстичен недостиг на шофьори
Международният съюз за автомобилен транспорт (IRU) публикува доклад за недостига на шофьори по света.
Недостигът на шофьори на камиони и автобуси в Европа почти е достигнал кризисна точка. Търсенето на транспортни услуги нараства, а интересът на младите хора към тази професия е слаб. Очаква се до 2026 г. броят на свободните работни места за шофьори на камиони да се увеличи с над 60 %, тъй като за логистичните компании е много трудно да намират превозвачи.
Автор: Камила Рынкевич.