Управлението на веригата за доставки често е свързано със значителни рискове. Непрекъснато променящите се икономически и политически условия, както и редица други фактори, често водят до непредвидени обстоятелства с трудни за прогнозиране дългосрочни последици за логистичната индустрия.
Поредица от кризи през второто тримесечие на 2022 г. предизвикаха преконфигуриране на стоковите потоци в почти всички индустрии. Тук отделът за анализ на AsstrA е съставил списък с най-важните фактори, които понастоящем влияят върху процесите на дистрибуция.
Инфлация в еврозоната
По данни на Евростат годишната инфлация съгласно хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ) в еврозоната през юни е била 8,6% в сравнение с 8,1% през май и 7,4% през април тази година. В целия Европейски съюз инфлацията се е повишила от 8,8% през май до 9,6% през юни.
Този ръст се дължи главно на повишаването на цените на енергията и храните. Най-високият годишен процент на инфлация е регистриран в Естония – 22%, Литва – 20,5% и Латвия – 19,2%. Инфлацията на цените на енергията през юни е 55,99% в сравнение с 56,80% през май и 54,11% през април. Цените на електроенергията са се повишили с 49,0%.
В близко бъдеще ценовият натиск ще остане силен поради нарастващите разходи за петрол и газ, както и за храна. Руската инвазия в Украйна, съчетана с глобалното икономическо възстановяване и недостига на доставки, също доведе до повишаване на цените.
Очаква се растящата инфлация да доведе до по-нататъшно увеличаване на цените на горивата, новите камиони и оборудването. Според прогнозите инфлацията ще остане висока до края на годината.
Рекордно високи цени на горивата
Ефектът от инфлацията доведе до повишаване на цените на дизеловото гориво през първото тримесечие и в началото на второто тримесечие на 2022 г. Инвазията в Украйна и ограниченията върху доставките на петрол за европейските страни увеличиха ценовия натиск. Според Европейската комисия средната цена на дизеловото гориво за автомобили към 20 юни е достигнала 2,031 евро за литър, което е с 5% повече от първото тримесечие на 2022 г. и с 51% повече спрямо година по-рано. Най-голямото увеличение от началото на годината е регистрирано в Германия, Италия, Франция, Естония, Австрия, Румъния и Литва.
Високите разходи за гориво са основното предизвикателство пред пазара на автомобилните превози на товари в Европа. Поради спада в потреблението на петролни продукти от Русия цените на дизеловото гориво ще се повишават през третото тримесечие на 2022 г.
Някои източноевропейски страни се борят със социалното напрежение, предизвикано от високите цени на горивата. Хърватия е замразила цените на горивата, докато Словения се бори с трудности при доставките. Унгария и Словения ограничиха цените, а превозвачите, гражданите и управляващата партия отправиха искания към румънското правителство да последва примера им. Румънските шофьори използват социалните медии, за да организират протести и да парализират движението по бензиностанциите, тъй като цените на горивата са се повишили със 150% от началото на годината.
Вълна от стачки в Европа
През втората седмица на юни икономическата ситуация в Европа се усложни от стачките на докерите в германските пристанища Хамбург, Бремерхафен, Бремен, Вилхелмсхафен и Емден. Стачките са в резултат на това, че увеличението на заплатите не съответства на инфлацията от 7,9%. Централната асоциация на германските пристанищни оператори (ZDS) изрази недоволството си от това, че преговорите за заплатите съвпаднаха със закъснения във веригите за доставки в Европа и затруднения в железопътния товарен транспорт.
Белгия също се бори със стачки. Профсъюзът на работниците в морския транспорт (BTB-ABVV) призова за национален протест в Брюксел на 20 юни. Участниците поискаха увеличение на заплатите и промени в съществуващите закони.
На 27 юни френските шофьори на камиони също стачкуваха, за да получат по-високи заплати. Организаторите призоваха участниците да блокират градските индустриални зони.
Очаква се вълна от фалити
Инвазията в Украйна усложни процесите по предоставяне и удължаване на законния престой на украински шофьори, наети от полски превозвачи в ЕС. Ако ситуацията не се нормализира до края на годината, 100 000 работници в международния автомобилен транспорт няма да разполагат с подходящи документи, няколко хиляди превозвачи ще бъдат изправени пред фалит, а предлагането на полски транспортни услуги ще се спадне с една трета.
Също така, повече от 30 хиляди шофьори от други страни, включително Беларус, чакат решения за удължаване на визите си. Освен това разпоредбите на полското министерство на инфраструктурата водят до трудности при получаването на документи за автомобилен транспорт.
Регистрация на чувствителни товари в Румъния
От 1 юли 2022 г. румънското правителство въведе задължението за регистриране на стоки с висок данъчен риск, т.е. алкохолни напитки. Информацията за изпращача и получателя, мястото на товарене и разтоварване, транспортното средство, вида, количеството и интермодалната транспортна единица (ITU) на превозваните стоки трябва да се проследява в националната система RO e-Transport.
Неспазването на новите правила ще доведе до глоби в размер от 4000 до 25 000 евро, което ще увеличи разходите на превозвачите.
Китай срещу САЩ
Геополитическото напрежение около Тайван нарасна. Лидерите на САЩ посочиха, че са готови да подкрепят Тайван, ако Пекин използва военна сила срещу острова. Правителството на САЩ също така се стреми към по-тясно военно сътрудничество с Южна Корея и към включване на страната в четиристранния диалог по въпросите на сигурността (QUAD) – стратегическа инициатива за сигурност на Япония, Австралия, Индия и САЩ.
Автор: Камила Рынкевич.