Наталия Иванова-Колаковска
Светът е изправен пред глобална продоволствена криза, причинена от пандемията Covid-19 и нарастващите цени на горивата. Пълномащабното нахлуване в Украйна ще изостри кризата за милиони хора, повишавайки цените на хранителните продукти и електрониката в целия свят, според доклад, публикуван от ООН.
За повече информация относно начина, по който глобалните вериги за доставки ще бъдат засегнати от блокираните морски пътища, и инструментите, свързани с логистичната индустрия, които могат да се използват за справяне с предизвикателствата на новата реалност, разговаряхме с Наталия Иванова-Колаковска, заместник-регионален директор за страните от ЕС в AsstrA.
Кризата
„Днешната продоволствена криза се дължи главно на три фактора: първо, през 2021 г. имаше климатични бедствия, например суши в Северна и Южна Америка, наводнения в Австралия и необичайни горещини в Европа. Второ, имаше прекъсвания на веригата за доставки, причинени от Covid-19, и официални реакции като политиката на „нулева толерантност“ на КНР. Трето, пълномащабното нахлуване в Украйна предизвика икономически „шок“ в целия свят.
След началото на инвазията в Украйна руските военноморски сили наложиха блокада на пристанищата на страната, като на практика замразиха 20 милиона тона зърно, царевица и слънчогледово олио, предназначени за износ. В продължение на месеци представители на редица държави, международни асоциации и независими организации работят за намиране на алтернативно транспортно решение. Сред оценените варианти за износ на зърно беше схема с вагони и железопътни линии за доставка от южните райони на Украйна до полското пристанище Гданск, откъдето товарът може да бъде изпратен с кораб за Африка. По време на пиковия сезон през август 2022 г. бяха изнесени 4,6 млн. тона зърно, от които 3 млн. по море. Останалите 1,6 милиона тона зърно бяха изпратени по шосе, с железопътен транспорт или с кораби по река Дунав.
Разликата между железопътните габарити, използвани в Украйна и ЕС, усложнява алтернативните схеми за доставка. Освен това броят на зърновози в Европа е ограничен и по време на прибиране на реколтата едва има достатъчно специализирани превозни средства за транспортиране на произведеното в ЕС зърно. По това време на годината увеличеният обем изисква оптимизиране на превозния капацитет и по-голям брой зърновози. Тяхното производство изисква време, енергия и пари.
Приоритет остава увеличаването на ефективността на украинските гранични контролно-пропускателни пунктове, например чрез подобряване на достъпа до ветеринарни лекари и изграждане на временни складове на украинската граница.
Зърно от Украйна
Според изявление, публикувано във в. „Гардиън“, до края на първата половина на 2023 г. в редица африкански държави ще бъдат изпратени до 60 украински зърновоза, за да се предотврати гладът в най-бедните страни на континента
По тази схема за доставка заедно ще работят правителствени агенции, неправителствени организации и частни корпорации. Първите три кораба трябва да бъдат изпратени от Одеса до Судан, Сомалия и Йемен. Финансираният от Германия пилотен кораб вече е заминал за Етиопия.
AsstrA-Associated Traffic със седалище в Швейцария продължава да разработва схеми за доставка, да адаптира логистичните предложения към изискванията на пазара и да намира индивидуални решения за всеки корпоративен клиент, дори когато пазарните перспективи са най-несигурни.
Автор: Анастасия Оношко.