Анна Смирнова
2022 г. беше много специална и различна в много отношения и в това съобщение за пресата Анна Смирнова, ръководител на AIPL AsstrA UK, обобщава годината в сферата на логистиката.
Опитът за обобщаване на наблюдаваното явление през изминалата година се разминава със стандартния подход. В началото на 2022 г. COVID-19 и свързаните с него икономически и обществени последици продължиха да представляват критична заплаха за света. Ако това не беше достатъчно, през февруари геополитическата ситуация в света се промени и санкциите срещу един от основните износители на нефт и газ доведоха до още по-голямо покачване на цените на горивата... а беше едва февруари. Но нека направим този преглед стъпка по стъпка.
Януари
В ретроспекция може да се каже, че януари беше много спокоен месец. Всички бяха готови да посрещнат последиците от реалността след края на пандемията. 2022 г. започна в среда, която помним добре. COVID-19 и затварянето на множество пристанища и фабрики доведоха до забавяне на движението на стоки по света и увеличаване на потребителското търсене. Закъсненията и нарастващите разходи не бяха изненада за никого. Сериозността на ситуацията стана очевидна след дългите опашки на беларуската граница. Над 40 часа в Корошчин и до 65 часа в Бобровники - толкова дълго трябваше да чакат шофьорите на камиони, за да влязат в района на източната съседка на Беларус.
Февруари
24 февруари 2022 г. Ако пандемията осакати световната верига за доставки, военните действия в Украйна вече я поставиха на колене. Освен несигурност, тя създаде бариери на пазара, нарушавайки движението на стоки като авточасти, петрол и зърно.
Март
Веригата за доставки е в хаос - и ситуацията се влошава. Складовете за въздушен транспорт на летище Пудонг в Шанхай са задръстени в резултат на строгите протоколи за тестване на Covid-19, наложени на най-големия град в Китай след местна епидемия. В пристанището на града, Шанхай-Нинбо, са спрени повече от 120 контейнеровоза. В Шънджън, основен производствен център в южната част на страната, разходите за превоз с камиони са се увеличили с 300% поради натрупване на поръчки и недостиг на шофьори след въвеждането на подобни ограничения за Covid-19. Големите пристанища по света, които преди работеха като по часовник, сега се сблъскват със закъснения, а контейнеровозите чакат на опашки с дни в едни от най-тежките задръствания, които някога са регистрирани. Списъкът е дълъг.
Април
Затварянето на руското въздушно пространство внася хаос в маршрутите на полетите. ЕС налага безпрецедентни санкции срещу Русия, а ответни мерки са наложени и от другата страна.
Май
Невероятно високите маржове при рафинирането на дизелово гориво и бензин в Европа и САЩ, предизвикани от прекратяването на руските доставки, довеждат до рекордни цени на някои видове суров петрол.
Юни
Запазваме спокойствие и продължаваме - това е само половината от годината.
През юни северозападните европейски пристанища като Ротердам, Бремерхафен, Хамбург и Антверпен стават свидетели на безпрецедентна гъстота на контейнерните площадки и превишен пристанищен капацитет. Освен това глобалните графици на корабите продължават да се нарушават, поради което корабите пристигат в пристанищата извън официалните графици и по този начин се затруднява управлението на плановете за акостиране.
Юли
Логистичните проблеми се влошават, тъй като нивото на водата по важната за корабоплаването река Рейн продължава да спада на фона на горещото и сухо време в Северозападна Европа.
Август
Стачки на пристанищни работници в Обединеното кралство. Около 2000 служители на най-голямото британско контейнерно пристанище Феликстоу излязоха на 8-дневна стачка с искане за по-добро заплащане в условията на рязко покачващите се разходи за живот във Великобритания. Цените на електроенергията в Обединеното кралство са се увеличили с 64,2%.
Септември
Рязко покачване на инфлацията. В сферата на логистиката това означава, че складовете се пълнят със стока, която предприятията не могат да продадат и впоследствие да заменят с нова продукция. Това от своя страна води до дисбаланс на контейнерите в пристанищата и терминалите в Европа, което повишава разходите за задържане и демюрейдж и в същото време забавя операциите.
Октомври
Откриване на най-големия сухопътен интермодален логистичен терминал в Европа във Феняслитке. Най-големият и най-модерен сухопътен интермодален терминал с екологична концепция в Европа е построен за рекордно кратко време с частна инвестиция от над 40 млрд. унгарски форинта в град Феняслитке, в непосредствена близост до унгарско-украинската граница.
Ноември
Прекъсване на производството в Обединеното кралство: Форуърдните доставни цени на електроенергията в Обединеното кралство са се повишили с над 500% на годишна база, като само през август те са нараснали с 64,2%. Обединеното кралство навлиза в зимата в най-несигурното положение с енергийните доставки в Европа. Макар че последиците от това не са съвсем ясни, възможно е да има прекъсвания на производството в Обединеното кралство през зимата, което ще намали обема на автомобилните товарни превози.
Декември
Стигнахме до декември с неговите весели празници, придружени от снеговалежи, минусови температури и множество колективни трудови спорове.
Тази година ни поднесе най-трудните изпитания, но и потвърди убеждението ни, че винаги може да се намери положително решение. Независимо колко трудно може да изглежда това. Благодаря на целия екип на AsstrA за подкрепата през тези 12 месеца, защото ни предстоят още много такива.
Автор: Анета Ковальчик.